Med Not Alone behöver du aldrig känna dig ensam

Not Alone är en typ av överfallslarm som på ett enkelt sätt försöker skapa trygghet både för enskilda individer och samhället i stort.

Not Alone

Inledning

Not Alone är en säkerhetsapp i form av ett överfallslarm och drivs av fem tjejer från Katedralskolan i Uppsala.

Att få hjälp vid fara borde vara en självklarhet och att känna sig trygg i sitt eget samhälle borde vara en rättighet. Not Alone är en bit på vägen för ett sådant samhälle att leva i.

Användning

För att använda Not Alone behöver du först registrera dig, det gör du antigen via mail eller Facebook. Registreringen görs direkt i appen och gick väldigt smidigt (jag valde Facebook). När du kommer in i appen har du tre alternativ, spåra, instruktioner och Mina uppgifter. Det första du bör göra är att gå in i Mina uppgifter och lägga till kontaktperson. Det är den som kommer att kontaktas via SMS när larmet aktiveras. Efter det är det bara att börja spårningen, det krävs att du kopplar in ett par hörlurar. Det är viktigt att appen är i förgrunden och aktiv för att fungera. När spårningen är startad så spelas vågbrus och den håller koll på din position. Genom att dra ut hörlurarna när du befinner dig i en utsatt situation så skickas ett sms till din kontaktperson. Skulle du råka dra ur hörlurarna av misstag finns det en fördröjning på 15 sekunder innan SMS:et skickas, du kan under denna tid avbryta larmet. I det SMS som skickas står det ditt namn, din plats och tid det skickades. Den anhöriga kan då åka till platsen eller kontakta polisen.

Det är viktigt att inte missbruka appens funktioner d.v.s. utryckning av headset. Syftet med appen är endast för nödsituationer. Missbruka inte säkerhet.

Not alone UI

Sammanfattning

När jag läste om appen första gången tyckte jag direkt att det var en grym idé och ville genast prova den. Jag är mest imponerad över den smarta idéen och hur enkelt de har lyckats göra användningen av appen. Däremot så undrar jag varför man behöver registrera sig för att använda appen och tyvärr så fungerar den bara på iOS 8. Jag rekommenderar alla som ibland känner sig lite osäker att ladda ner och ha appen redo på sin telefon.

Not Alone är en iPhone-app som finns att hämta på App Store [Gratis]

Lämna en kommentar